Waarom je een yoga-retraite moet nemen die je de stuipen op het lijf jaagt



“], “filter”: { “nextExceptions”: “img, blockquote, div”, “nextContainsExceptions”: “img, blockquote, a.btn, ao-button”} }”>

De deur uit? Lees dit artikel over de nieuwe Outside+ app die nu beschikbaar is op iOS-apparaten voor leden! >”,”name”:”in-content-cta”,”type”:”link”}}”>Download de app.

Als je yoga-retraites ziet als een manier om te ontsnappen aan de stress van het dagelijkse leven, ben je niet de enige. Ze kunnen een kans zijn om tot rust te komen en onze zorgen los te laten. Hoewel het zeker waardevol is om de tijd te nemen om te ontspannen en op te laden, kan een retraite ook een gelegenheid zijn om jezelf een beetje wakker te schudden. Wanneer je jezelf voorbij je waargenomen beperkingen duwt en je angsten onder ogen ziet, kun je na de ervaring opgewekt en energiek wegkomen. In feite kan een deel van je meest diepgaande persoonlijke groei voortkomen uit het doen van dingen die je zenuwachtig maken.

Waarom is dat? Het antwoord ligt in onze hersenchemie. Wanneer we met een angst of uitdaging worden geconfronteerd, geven onze hersenen een golf van neurotransmitters vrij, waaronder dopamine en serotonine. Deze hormonen worden vaak ‘feel good’-hormonen genoemd. Hoewel we angst misschien niet als een prettig gevoel beschouwen, stimuleert deze stroom van chemicaliën ons en zorgt ervoor dat we ons alert voelen en klaar om de wereld aan te gaan.

De voordelen van het onder ogen zien van iets dat ons bang maakt, gaan veel verder dan de onmiddellijke adrenalinestoot. RY Langham, PhD, een klinisch psycholoog bij Impulse Therapy, benadrukt het “belang om uit onze comfortzones te stappen om persoonlijke groei en ontwikkeling te bevorderen.” Volgens recent onderzoek rapporteerden personen die regelmatig bezig waren met ‘verstorende’ activiteiten, zoals het uitproberen van nieuw voedsel of reizen naar onbekende plaatsen, meer persoonlijke groei en een sterker identiteitsgevoel dan degenen die vasthielden aan vertrouwde activiteiten.

Het bijwonen van een yoga retraite kan een daad zijn die het onbekende omarmt en nieuwe oefeningen doet, maar het toevoegen van een extra element van uitdaging kan een andere manier zijn om je grenzen te verleggen.

“Vaak zijn retraites een goed startpunt om diepgewortelde grenzen te verleggen en tegelijkertijd te worden ondersteund door anderen die op soortgelijke genezingsreizen zijn”, zegt psychologe en gezondheids- / levensstijlcoach Laura Chandler. “Hoe meer je oefent om uit je comfortzone te stappen en deel te nemen aan het sociale gedrag dat je normaal gesproken zou vermijden, hoe gemakkelijker het wordt.”

Het is oké om om ondersteuning te vragen

Hoewel het verleggen van je grenzen lonend kan zijn, is weten waar je de grens moet trekken een belangrijk onderdeel van reizen. Als je bijvoorbeeld erg zeeziek wordt, is een zeil- of kajaktocht van een week misschien niet iets voor jou. Het is prima om kleine stappen te nemen om “je moed op te bouwen”; vooruit naarmate u zich meer op uw gemak voelt.

Een solo-retraite op een verre bestemming na een breuk kan krachtig aanvoelen of het kan je dieper in verdriet sturen. Ken jezelf en plan iets dat niet te overweldigend zal aanvoelen. Als je vermoedt dat een activiteit emotioneel uitdagend voor je zal zijn, zorg dan dat je de ondersteuning krijgt die je nodig hebt. U kunt overwegen om voor uw retraite wat tijd met uw therapeut in te plannen om wat coping-tools te verzamelen. Of reis met iemand die je vertrouwt om de ervaring mee te delen.

Als je in ongemak stapt, zullen er onderweg uitdagingen zijn – dat is het punt om jezelf op deze manier uit te rekken. Maar bereid u voor op succes, zodat u opgewekt uit uw retraite kunt komen.

Hier zijn enkele ideeën om buiten uw gebruikelijke zelfgeschreven grenzen te reiken.

Ga ver van huis

Als je je ver van huis waagt, word je blootgesteld aan nieuwe omgevingen en culturen, waardoor je cognitieve flexibiliteit en creativiteit toenemen, zegt Langham. Een bezoek brengen aan een plek die geografisch of cultureel ver verwijderd is van je normale omgeving, kan je horizon verbreden op een manier die niet alleen je ogen opent, maar ook je leven verandert. Een reis naar het zuidelijk halfrond, zoals Patagonië of Nieuw-Zeeland, kan je dichter bij de natuur brengen en je een nieuw perspectief geven.

Bouw je moed op: Bezoek een buurt of een nabijgelegen stad waar je nog nooit bent geweest.

Een persoon die op een bed ligt en een boek leest in een structuur met glazen wanden.  Voorbij de glazen cabine is een uitzicht op heuvels, bergen en een watermassa in Nieuw-Zeeland
(Foto: met dank aan Pure Pods, Nieuw-Zeeland)

Ga alleen

Studies hebben aangetoond dat tijd alleen doorbrengen leidt tot meer zelfbewustzijn en zelfontdekking. Dus als je iemand bent die altijd reist als de helft van een koppel of als onderdeel van een groep, boek dan een solo-retraite.

“Een van de eerste obstakels bij het maken van deze zelfonderzoeksreis is de angst om het alleen te doen”, zegt Chandler. Solo gaan betekent niet dat je volledig geïsoleerd moet zijn. Kies een locatie waar je alleen of met anderen activiteiten kunt ondernemen. Bij Alila Ventana in Big Sur, Californië, kun je ochtendyoga beoefenen en vervolgens een solowandeling maken rond het pand. Je kunt je ook aanmelden voor een dankbaarheidsgeluidsreis, astrologielezing of kosmische yoga waarbij je de sterren kunt verkennen terwijl je contact maakt met je eigen lichaam en geest.

Bouw je moed op: Als het te veel voelt om een ​​hele reis alleen te maken, begin dan klein. Overweeg om er een te reserveren bij uw favoriete lokale restaurant.

Ga waar je de taal niet spreekt

Het bestuderen van de wortels van yoga in India kan ongelooflijk verrijkend zijn, misschien vooral als je ook een van de vele talen van het land leert. “Jezelf onderdompelen in een vreemde taal kan je cognitieve functies verbeteren, zoals geheugen en probleemoplossend vermogen”, zegt Langham. Bovendien is het een manier om in contact te komen met mensen met verschillende achtergronden. Je hoeft niet per se India te bezoeken om een ​​yoga retreat in een andere taal te vinden; overweeg een reis naar Griekenland of Thailand om verbinding te maken met je yogabeoefening terwijl je jezelf onderdompelt in een andere cultuur.

Bouw je moed op: Als je nog niet klaar bent om te jetsetten, overweeg dan om een ​​taalcursus te volgen of een app te downloaden om de taal te leren van een land dat je van plan bent te bezoeken.

Zwem met haaien

Het onder ogen zien van je angsten kan helpen veerkracht en zelfredzaamheid op te bouwen. Als je nerveus bent in het water, of bang bent voor wat er in het water gebeurt, probeer dan te zwemmen met rifhaaien en volgzame mantaroggen bij Joali Being the Maldives. Als je bang bent voor insecten, oefen dan bijenteelt in Carmel Valley Ranch, CA of boek een bijengif-gezichtsbehandeling bij La Valise Tulum, die begint met een klankschaalgenezing en meditatie. Voel je je een beetje ongemakkelijk in het donker? Overweeg eens een donkere retraite-ervaring te verkennen, waarvan wordt gezegd dat deze een kans biedt voor meer helderheid en diepere introspectie. Door jezelf onder te dompelen in deze omgeving kun je nieuwe inzichten ontdekken en een gevoel van verhoogd bewustzijn krijgen.

Bouw je moed op: Niet klaar om in de volledige ervaring te springen? Zoek een Glow-ga-les bij jou in de buurt waar je in het donker kunt stromen terwijl je wordt verlicht door glowstick-kettingen.

Word stil

Een stille meditatieretraite kan voor sommige mensen uitdagend en zelfs zenuwslopend zijn. Het is gebleken dat tijd doorbrengen in stilte zelfregulatie, stressvermindering en een betere geestelijke gezondheid bevordert, zegt Langham. Het kan een krachtige manier zijn om weer in contact te komen met je innerlijke zelf. Als je je stille reis combineert met een paar uur bosbaden, zoals de ervaring bij Spruce Peak in Stowe, VT, kun je jezelf onderdompelen in de geluiden van de natuur.

Bouw je moed op: Breng een middag door op een rustige plek – het park, een museum, een comfortabele stoel in je eigen huis – met je telefoon uit.

Een vrouw in een witte jurk met blauwe bloemen slingert door de jungle van Bali.
(Foto: met dank aan Ingrid Yang)

Vlieg hoog in de lucht

Beginnen met adrenaline-afgevende ervaringen leert ons om angst te beheersen en effectiever om te gaan met stress. Laat je hart sneller kloppen tijdens een yoga retreat terwijl je door de jungle op Bali slingert of tokkelt op St. Maarten. Voel je je nog meer een waaghals? Abseil de historische Koningin Julianabrug op Curaçao.

Bouw je moed op: Begin met het opbouwen van je tolerantie om in de lucht te zijn met een yogales in de lucht of acroyoga.

Duw je lichaam naar de rand

Je lichaam is in staat tot ongelooflijke prestaties en het verkennen van zijn potentieel kan transformerend zijn. Waarom dagen we onszelf anders uit met handstanden en armbalansen? “Jezelf uitdagen met intense fysieke activiteiten verhoogt het gevoel van eigenwaarde, het zelfvertrouwen en het algehele welzijn”, zegt Langham. Een combinatie van surfen en yoga kan je evenwicht op de proef stellen. Een freediving-intensive bij de Four Seasons Haulālai kan je helpen je pranayama-beoefening naar een ander niveau te tillen.

Bouw je moed op: Volg een duikles waarbij je in het zwembad begint voordat je instructeur je leert duiken in open water.

Volg je dromen

Je dromen volgen en deelnemen aan activiteiten die in overeenstemming zijn met onze waarden, bevordert een gevoel van doelgerichtheid en welzijn, zegt Langham. Zoek naar een toevluchtsoord waarin je jezelf kunt onderdompelen in iets dat je altijd al hebt willen leren of doen. Woon een schrijversretraite bij, schrijf je in voor een theaterworkshop of doe mee aan een wijnproeverij. Er zijn allerlei soorten creatieve retraites met een element van yoga of meditatie, zoals een Fotografie & Yoga Retraite, Steen Beeldhouwen & Yoga Retraite of Yoga en Garenspinnen. Afhankelijk van je interesse kun je yoga combineren met elke vorm van creatieve activiteit, van sieraden maken tot schetsen.

Bouw je moed op: Start met een creatieve online les vanuit huis.


Over onze bijdrager

Ingrid Yang, internist en yogatherapeut, geeft al meer dan 20 jaar yogales en leidt trainingen en retraites over de hele wereld. Zij is ook de auteur van de boeken Adaptieve yoga En Hatha Yoga Asana’s. Kijk voor meer informatie op www.ingridyang.com.

Recent Posts