Nieuws

Hospital yoga

 

Mijn vader liep zijn vierde Camino de Santiago helaas niet uit vanwege een acute alvleesklierontsteking. Ik haastte me op een woensdagochtend naar Spanje om hem bij te staan in een klein stedelijk staatsziekenhuis. Na de eerste schrik en het thuisfront veelvuldig berichten met status updates, kwam er berusting in het afwachten. Tot en met dag vier mocht hij nog niks eten of drinken. Toch voelde hij zich gelukkig steeds een beetje beter. Het was benauwd in het ziekenhuis, rumoerig en er ratelde de hele dag Spaans om ons heen.

Op maandag was ik zo stijf als een hark door het hangen, het wachten, het lezen, het WordFeud spelen. Het was al meer dan een week geleden dat ik mijn laatste yogales had gegeven en sindsdien had ik zelf ook niks meer gedaan. Mijn vader had inmiddels water en bouillon binnen gehouden. Het was wachten op de uitslag van de echo’s en bloedonderzoeken om te bepalen wanneer we naar huis konden vliegen samen. Ik had alle kranten en het boek dat ik bij me had uit, ik had al m’n e-mail verwerkt, in de omgeving was geen reet te doen, ik kon niet lang weg van zijn zijde, maar mijn lichaam schreeuwde om beweging. Mijn nek deed zeer, mijn benen waren slap, ik voelde me alles behalve fit. Er was geen plek om een matje uit te rollen, de vloer was te koud om op te liggen en ik had geen handige kleren bij me om bijvoorbeeld wijdbeens te gaan zitten of sportschoenen om even te gaan hardlopen.

Als ik me al zo voelde als bezoeker, hoe moet iedereen zich ín dat bed dan wel niet voelen? Zo kwam ik op het idee om een reeks houdingen te maken geschikt voor in een ziekenhuis. Voor de zieken, de wachtenden en de welwillenden. Als je alleen nog maar kunt liggen, zou ik af en toe even de benen proberen te strekken. Gaat dat goed en kun je gaan zitten, dan pak een stoel en ga ervoor! De houdingen hielpen mij om te voelen dat m’n energie weer ging stromen, om mijn nek en schouders te ontspannen en om bij mezelf te blijven. Misschien heb jij er ook wat aan, al hoop ik niet dat je het nodig hebt. Misschien kun je het samen met iemand doen die weinig bezoek krijgt of met iemand anders die behoefte heeft aan een vriendelijk gezicht of wat tijdsverdrijf.

Ik was zelf natuurlijk niet ziek op het moment dat ik de houdingen deed. Pas dus op als je dat wel bent, of als je hoge bloeddruk hebt, een wond, een infuus, een ontsteking, enzovoort. Luister naar je lichaam, wees voorzichtig en doe wat je wil en kan. En als je het niet zeker weet, vraag het dan aan een dokter. De meeste zijn heel aardig.

Toen ik de houdingen uittypte, kwam er goed nieuws: morgen naar huis! Yes! En dan gauw de studio in. Genoeg geslowd, het is weer tijd voor actie.

Namasté, Wieneke van der Aa

16 mei 2016, Hospital de Virgen de la Salud, Elda, Spanje

 

 

SLOWER DAN SLOW HOSPITAL YOGA * VOOR ALS JE KUNT ZITTEN

Klik op de afbeeldingen voor een vergroting
  1. Zitten en aarden

Plant je voeten stevig op de vloer en ga zo rechtop mogelijk zitten. Voel je zitbotjes, voel je voeten, knieën, bovenbenen, navel lichtjes ingetrokken, schouders omlaag, nek recht. Draai je handpalmen omhoog en sluit je ogen, ontspan je gezicht. Word je bewust van je ademhaling. Adem drie keer in en uit in je borstkas, door je buik stil te houden. Adem dan drie keer in en uit in je buik, door deze helemaal te ontspannen en je navel uit te zetten als je inademt. Hij zakt weer terug op een uitademing. Combineer dan de borst/flank en buikademhaling tot 1 vloeiend geheel en adem rustig nog tien keer in en uit. Blijf lengte houden in je rug, hou je schouders en gezicht ontspannen. Voel dat je contact maakt met je voeten, je kruin en alles er tussen in. Je wordt je bewust van jezelf, van je lichaam en je ademhaling.pura yoga hospital 1

  1. Links en rechts

Plaats je handen bij elkaar voor je borst. Duw ze zachtjes bij elkaar, zonder kracht. Voel je linker handpalm, je vingers, je rechter handpalm, vingers, je handen samen. Voel je ademhaling en het verenigen van links en rechts door je handen en in je hele lichaam. Adem nog drie keer diep en rustig in en uit. Heb je een wens of intentie? Stel het je voor in gedachten en fluister het je ziel toe.

Heb je inspiratie nodig, gebruik dan mijn mantra van afgelopen week:

‘Alle wel en wee, is maar eb en vloed’

  1. Feestje voor je bovenrug

Verstrengel je vingers nu in elkaar en duw ze naar voor, met je polsen aan de buitenkant. Misschien knakken je vingers, dit is oké. Duw om en om je linker en rechterpols naar voren. Trek dan je kin in, duw je ribben naar achter en je handen naar voor. Je bovenrug krijgt een soort bochel. Ervaar de stretch in je nek, je bovenrug, je schouders,je armen en blijf zo zitten voor minimaal drie rustige ademhalingen.

  1. Strekking

Houd je vingers in elkaar en strek ze nu helemaal omhoog terwijl je je rug een beetje hol maakt. Dus stuit naar achter kantelen en tiet’n vooruut! Maak jezelf op je inademing nog langer, voel hoe je onderste ribben ruimte krijgen…. en adem langzaam uit. Herhaal drie keer.

  1. Buiging

Buig nu naar links voor drie ademhalingen en herhaal rechts. Iedere uitademing kun je iets verder buigen, voel je dat?

  1. Bovenarmen

Breng je vingers nu achter je rug in elkaar en trek ze helemaal omlaag. Houd een paar ademhalingen vast en duw je borst flink naar voren terwijl je dit doet. Je nek is recht, kruin omhoog.

  1. Zij & voet stretch

Zet je tenen in de vloer, til je hielen op en breng je knieën bij elkaar. Strek je rechterarm omhoog en buig naar links. Blijf je ribben naar rechts duwen voor drie ademhalingen.

  1. Herhaal aan de andere kant.
  1. Teentjes

Plaats je handen achter je op de stoel, maak je rug door je handen in de stoel te duwen zo lang mogelijk. Til je hielen zo hoog mogelijk op. Daarna kom je op de bovenkant van je tenen. Knakkiedeknakkie. Drie ademhalingen elk.

  1. Eagle legspura yoga hospital 2

Sla je benen over elkaar heen en knijp ze zo veel mogelijk samen. Als het lukt sla je voet dan ook nog om je kuit.

  1. Twist

Draai nu met een rechte rug naar de kant van je hoogste knie toe. Je tegenovergestelde arm breng je aan de buitenkant van die knie. Je verlengd jezelf meer dan dat je draait. De draaiing voel je ontstaan vanuit je ruggengraat, niet vanuit je nek. Minimaal vijf ademhalingen zit je in deze twist, iedere uitademing kom je iets verder.
Herhaal 10 en 11 dan aan de andere kant.

  1. Vuist

Zet je voeten weer stevig op de vloer, knieën heupbreedte. Strek je armen breed naast je, op schouderhoogte. Knijp je vingers samen in een vuist. Houd stevig vast voor drie ademhalingen.

  1. Vingers

Dat doe je ook met je vingers super gespreid.

  1. Eagle arms

Kruis dan je armen voor je, buig je ellebogen, de een tilt de ander op. Breng je handen ook weer een beetje gekruist naar elkaar toe. Heb je dit nog nooit gedaan, dan voelt het inderdaad alsof je een knoop in je armen legt. Je armen zo houden komt van garudasana: de adelaar. Als het goed is voel je het een beetje trekken in je bovenarmen en –rug.

  1. Op

Til je ellebogen nu op en kijk omhoog. Voorzichtig met je nek, niks forceren. Hou drie ademhalingen vast.

  1. Neer

Trek nu je ellebogen naar je navel en bochel’up! Fantastisch dit, enjoy. Dan 14,15,16 met je andere arm boven. Haal je armen daarna uit de knoop en voel na voor een dikke diepe ademhaling of twee, drie.

  1. Heupen

Ga weer rechtop zitten en trek 1 knie zo hoog mogelijk naar je toe. Breng hem dan naar buiten en leg je enkel op je andere knie. Flex je voet (dus duw je hiel weg). Is het je rechterknie, duw dan met je rechterhand voorzichtig je knie iets omlaag terwijl je je rug regt. Hou vast en herhaal drie ademhalingen aan de andere kant.

  1. Energie naar jezelf

Zet beide voeten weer stevig op de grond, recht je rug, ontspan je schouders en sluit je ogen. Draai je handpalmen omlaag en voel de warmte van je handen op je benen. Stel je voor dat je energie in ademt die helemaal voor jou is en adem uit wat je nu zou willen loslaten. Spanning, angst, pijn, wat mag er uit je vertrekken? Wat wil je daarvoor in de plaats inademen? Licht, energie, vreugde, …? Stel je dit een paar ademhalingen lang voor en langzaam tover je een glimlach op je gezicht die er vandaag niet meer af gaat. Namasté. Goed gedaan.