Wat is yoga?

PURA2014treepose

Bij PURA geven we verschillende lesvormen van hatha yoga, zoals yin yoga en power yoga. Maar wat is yoga eigenlijk?

Yoga is veel meer dan alleen maar een lichamelijke beoefening van een aantal houdingen achter elkaar. Yoga is een bewustwordingsproces, niet alleen fysiek maar ook mentaal. Yoga stelt je in staat om meer in het moment te leven en om letterlijk en figuurlijk meer balans te vinden.

Yoga is geschikt voor alle mensen, ongeacht leeftijd, geslacht of conditie. Iedereen, jong en oud,  kan yoga beoefenen. Of je het nu dagelijks doet of éénmaal per week, yoga verrijkt je leven! Je zal gauw ontdekken dat yoga een positieve invloed heeft voor lichaam en geest. Er zijn meer dan 1001 redenen om yoga te beoefenen.

Maar belangrijker is het om een yogasoort te vinden die bij jou past op dit moment. We raden je da nook aan om 3 verschillende soorten bij ons te proberen om te zien welke stijl je bevalt.

10 vaak genoemde voordelen van yoga:

  1. Stress vermindering
    Yoga beperkt de fysieke invloed van stress op het lichaam. Dankzij de ontspannende werking van yoga zal er zich een daling van het stresshormoon cortisol plaatsvinden in het lichaam. Bijkomende voordelen voor het lichaam zijn een verlaging van de bloeddruk en het hartritme, een verbeterde spijsvertering en een verhoogde immuniteit. Verder verzacht yoga symptomen van angst, depressie, vermoeidheid, astma en slapeloosheid.
  1. Pijnverlichting
    Nog een voordeel van het beoefenen van yoga is dat het pijn kan verzachten. Studies hebben aangetoond dat het uitoefenen van yoga asanas (houdingen) en meditatie, of een combinatie van beide, de pijn verlicht van zowel kankerpatiënten, MS-patiënten, personen met immuniteitsziektes en een hoge bloeddruk, als van mensen met rug-en nekklachten en andere kwalen. Volgens sommige yogi helpt yoga zelfs bij het verwerken van emotionele pijn.
  1. Verbeterde ademhaling
    Yoga leert mensen trager en dieper adem te halen. Dit leidt tot een betere longfunctie en het lichaam wordt erdoor aangespoord om te ontspannen. Zodoende verhoogt de hoeveelheid zuurstof die door het lichaam wordt opgenomen.
  1. Lenigheid
    Naast het verlichten van pijn, verbetert yoga ook de lenigheid en beweeglijkheid van het lichaam. Tijdens hun eerste les yoga kunnen velen hun tenen nog niet aanraken met gestrekte armen. Beetje bij beetje begint men echter de juiste spieren te gebruiken. Na een tijdje zullen de ligamenten, pezen en spieren verlengen, waardoor het lichaam meer verschillende poses kan aannemen. Daarbovenop resulteert het beoefenen van yoga tot een betere lichaamshouding, wat op zijn beurt leidt tot het verzachten van gewrichts- en spierklachten.
  1. Versterkte kracht
    Bij yoga asanas (houdingen) wordt elke spier in het lichaam gebruikt, waardoor lichamelijke kracht toeneemt van top tot teen. Daarnaast versoepelt yoga de stramme spieren in het lichaam.
  1. Gewichtsverlies
    Yoga (zelfs de minder intense variaties) helpt het lichaamsgewicht op peil te houden. Dankzij calorieverbranding en stressvermindering, spoort yoga ook aan tot gezonder eten en leidt het tot een gevoel van lichamelijk welzijn en zelfvertrouwen.
  1. Verbeterde bloedcirculatie
    Yoga verbetert de werking van de bloedsomloop. Als gevolg van de verschillende asanas kan zuurstofrijk bloed de cellen van het lichaam beter bereiken.
  1. Cardiovasculaire training
    Zelfs lichte yoga oefeningen hebben cardiovasculaire voordelen. Ze verlagen het hartritme, verhogen het uithoudingsvermogen en verbeteren de zuurstofopname.
  1. Focus op het heden
    Yoga helpt ons te concentreren op het heden en creëert een goede balans tussen lichaam een geest. Daarbovenop leidt yoga tot betere concentratie, coördinatie, reactiesnelheid en een optimaal geheugen.
  2. Innerlijke rust
    Dankzij de meditatieve aspecten van yoga plaatst de mens zich een op meer bevredigende spirituele manier in het leven. Velen die yoga beoefenen omwille van andere redenen hebben gezegd dat dit de hoofdreden is waarom yoga een essentieel deel van hun leven is geworden.

Bron Yogaloft.be

Onze lessoorten