Nieuws

Wat is yoga? – part 3

part 1: https://www.purayoga.nl/2019/nieuws/wat-is-yoga-part-1/
part 2: https://www.purayoga.nl/2019/nieuws/wat-is-yoga-part-2/

Achtvoudige pad van Patanjali
Patanjali beschreef in zijn yoga Sutra’s een achtvoudig pad van yoga, stappen die je volgt, ook wel gezien als een soort leefregels, om tot een staat van absoluut geluk en harmonie met het AL te komen. Ook wel de 8 takken van yoga genoemd. Ashta = 8, anga = ‘limb’ of tak. Dus ook het woord ‘ashtanga’ verwijst naar het 8 voudig pad. 

Elke stap heeft betrekking op een specifieke manier om op een ethische en bewuste manier met de wereld om te gaan en om een gezond en bevredigend leven te leiden. Deze weg maakt je bewust van het ‘licht’ in jeZelf en leidt tot verwezenlijking, manifestatie van dat licht.
Elke stap is verbonden met de stappen ervoor en vormen samen een geheel. Er zijn 8 onderdelen tot een ontwikkeling van je ware essentie. De eerste 6 kun je zelf aan werken en de laatste 2 komen tot je in een staat van ‘zijn’ en ontvangen:

  1. De YAMAS: dingen die je NIET moet doen (ya? nee!), met betrekking tot contact met anderen en de wereld:
    1. Geweldloosheid = Ahimsa > doe jezelf en een ander geen schade aan: geweldloosheid in woord, geschrift, gedrag, actie of gedachte.
    2. Liefde voor de waarheid = Satya > predik de waarheid en eerlijkheid in woord en daad, voorbij schijn en illusie
    3. Niet stelen = Asteya> claim niks wat niet van jou is of waar jij geen recht op hebt (bezittingen, tijd, emoties, grenzen, credit), respecteer dat wat van een ander is
    4. Meesterschap over wereldse verleidingen = Brahmacharya > je zelf en je energie onder controle houden. Ga voor innerlijke rust ipv eindeloos (zintuiglijk) verlangen. 
    5. Vrijgevigheid = Aparigraha > onthechting van bezittingen, ‘neem’ alleen het minimale wat je nodig hebt, geef en vergeef, deel en laat los. Open je hart.

2. De NIYAMAS: dingen die je WEL moet doen (ni? jawel!) in de relatie met jezelf:

  1. Zuiverheid = Soucha: ga voor een schoon, zuiver, puur, gereinigd en ontgift leven, lijf, intenties, gedachtes, handelingen en omgeving
  2. Tevredenheid = Santosha: wees content met wat er is, dankbaar voor het moment, en gelukkig met wat er op dat moment is. Zie er de overvloed van in, zonder verwachting of gehechtheid met betrekking tot het verleden of de toekomst. Aandacht geven aan wat goed en waardevol is, de wonderen herkennen van het hier en nu.
  3. Spirituele oefeningen = Tapas: ook wel vertaald als soberheid of het innerlijke vuur naar zuiverheid. Gedisciplineerde practice, van yoga maar ook van andere oefeningen, op weg naar een zelfbewustzijn, innerlijke kracht en een sterke mentale conditie. Toewijding.
  4. Zelfstudie = Svadyaya: bestuderen van (heilige) geschriften en onderwerpen ten bate van groei, heling en ontwikkeling. Voortdurend proces.
  5. Overgave aan het universum = Ishvara pranidhana: met hart en ziel zoeken naar en vertrouwen op het hoogste bewustzijn, universele energie, puur licht, liefde en eenheid

3. ASANA: beoefening van yoga houdingen, het bekendste aspect van ‘moderne yoga’. Je fysieke lichaam leren kennen, voelen, versterken en versoepelen door middel van in- en ontspanning. Elk deel van je lichaam in balans brengen voor een betere doorstroming van energie.

4. PRANAYAMA: controle van de ademhaling voor meer levensenergie. Over de combinatie van 3 & 4, aldus Alberto Paganini: ‘Zie het als een rivier. Overal waar het water niet stroomt, hoopt het vuil zich op. Dat geldt voor het lichaam ook. Vraag jezelf af: waar stroomt prana en waar niet, én wat kan ik daar aan doen?’

5. PRATYAHARA: meesterschap over de zintuigen

Door de focus van de zintuigen op de externe omgeving te verplaatsen naar binnen, kan de yoga-oefening worden verdiept. Vanuit onvoorwaardelijke acceptatie en zonder oordeel, schep je ruimte en rust in je zelf voor meditatie. Dit is het voorstadium van meditatie, waar je nu bijna klaar voor bent na de yama’s de niyama’s, asana’s en Pranayama beoefening. Je zorgt dat de buitenwereld geen effect meer heeft op je innerlijke harmonie. Het kan jaren duren voordat je hier bent aangekomen.

6. DHARANA: concentratie
Helemaal aanwezig zijn of iets doen met 100% focus en aandacht. Het bewustzijn kan zich op 1 punt richten, het kalmeert de geest en zorgt voor gerichte en intense concentratie.

7. DHYANA: meditatie
Dhyana ontstaat uit de voorgaande stappen. Alle moeite en bewustzijn en proberen en oefenen valt weg in een staat van bewust zijn. Zonder verwachtingen, zonder focus, zonder doen, zonder ego. In harmonie met alles wat is, puurheid waarnemen. 

8. SAMADHI: een staat van gelukzaligheid, pure bliss
Hier ervaart ons bewustzijn eenheid en harmonie met alles.

Yogafilosofie

Next time more! Vind je dit interessant en wil je hier meer over weten, lezen, over praten en toepassen? Dan is de (voor)opleiding iets voor jou! Check https://www.purayoga.nl/opleiding/ voor meer info!